ماست پروبيوتيک بخوريم يا ماست ساده؟
تعداد بازدید از این موضوع : 1517
زهرا ناصری خواه آفلاین
دبیر حرفه وفن

مشخصات کاربر
شماره کاربر: 200
ارسال‌ها: 49
تاریخ عضویت: 29 تير 1389
ارسال: #1
ماست پروبيوتيک بخوريم يا ماست ساده؟

پرسشي از دکتر اميرمحمد مرتضويان متخصص صنايع غذايي  هفته نامه سلامت
ماست پروبيوتيک بخوريم يا ماست ساده؟

اگر شما هم جزو طرفداران محصولات لبني به‌خصوص ماست باشيد، حتما تا حالا انواع ماست‌هاي پروبيوتيک موجود در فروشگاه‌ها حواستان را به خودشان جلب کرده‌اند و شايد پيش خودتان فکر کرده باشيد که اصلا ماست پروبيوتيک ديگر چيست و چه تفاوتي با ماست ساده دارد؟! سازمان جهاني بهداشت مي‌گويد که پروبيوتيک‌ها، ميكروارگانيسم‌هاي زنده‌اي هستند که اگر به اندازه کافي به خوراکي‌ها اضافه شوند، مي‌توانند اثرات مثبتي براي ما در پي داشته باشند...

براساس پژوهش‌هايي که در سال 2005 در آمريکاي شمالي انجام شد، پژوهشگران به اين نتيجه رسيدند که مردم اين منطقه در بين محصولات پروبيوتيکي مختلف به ماست‌هاي پروبيوتيک علاقه بيشتري دارند و به همين دليل کار غني‌سازي ماست را با اين باکتري‌ها بيشتر از ساير محصولات لبني ادامه دادند. در کشور ما هم ماست پروبيوتيک بيش از ساير محصولات پروبيوتيک در بازار صنايع غذايي به چشم مي‌خورد. به همين دليل در اين گفتگو، دکتر
سيد اميرمحمد مرتضويان، متخصص صنايع غذايي و استاديار انستيتو تحقيقات تغذيه کشور و دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، ما را بيشتر با ماست پروبيوتيک و خواصش آشنا مي‌کنند.


سلامت: آقاي دکتر! تفاوت ماست‌هاي پروبيوتيک با ماست‌ها معمولي در چيست؟

ماست‌هاي پروبيوتيک مانند ديگر محصولات پروبيوتيک، داراي ميکروارگانيسم‌هاي پروبيوتيک هستند اما ماست‌هاي ساده اين باکتري‌ها را ندارند و در نتيجه نمي‌توانند خواص بسيار مفيد انواع ماست‌هاي پروبيوتيک را هم داشته باشند.

سلامت: لطفا چند نمونه از خواص مفيد اين نوع از ماست‌ها را نام ببريد.

شايد بتوان گفت مهم‌ترين خاصيت اين نوع محصولات، کاهش عوارض عدم‌تحمل لاکتوز است. يعني افرادي که نسبت به لاکتوز موجود در شير حساسيت دارند و مثلا با خوردن شير نفخ مي‌کنند، مي‌توانند با خيال راحت و بدون نگراني محصولات پروبيوتيک را مصرف کنند. خواص ضد‌سرطاني و کاهش خطر ابتلا به سرطان، تنظيم و تقويت سيستم ايمني بدن و کاهش کلسترول خون از ديگر اثرات مثبت ماست و شيرهاي پروبيوتيک هستند. به علاوه، محصولات پروبيوتيک خواص ضدعفوني‌کننده هم دارند و با جلوگيري از رشد باکتري‌هاي عفونت‌زا در بدن، باعث پيشگيري از ابتلا به عوارض ناشي از بيماري‌هاي عفوني مانند اسهال مي‌شوند. حتي به تازگي، مفيد بودن محصولات پروبيوتيک براي سلامت دندان‌ها هم به اثبات رسيده است.

سلامت: آيا باکتري‌هاي پروبيوتيک در بدن خودمان هم وجود دارند؟

بله. اين باکتري‌ها در روده انسان زندگي مي‌کنند و بخش قابل‌توجهي از سلامت افراد به فعاليت و تکثير باکتري‌هاي پروبيوتيک در روده بستگي دارد چون اين باکتري‌ها مي‌توانند باکتري‌هاي مضر را در بدن سرکوب کنند. يکي از راه‌هاي افزايش جمعيت باکتري‌هاي پروبيوتيک در بدن و فعال نگه داشتن آنها به صورت مستمر،
اضافه کردنشان به انواع محصولات غذايي مانند شير يا ماست است. در کشور ما بيشتر ماست‌ها را با پروبيوتيک غني مي‌کنند.

سلامت: آيا امکان از بين رفتن اين باکتري‌ها بعد از افزودن به مواد غذايي وجود ندارد؟

خير. اصلا در تکنولوژي صنايع غذايي ما کاري مي‌کنيم که تعداد باکتري‌هاي زنده و فعال تا لحظه‌اي که قرار است مصرف‌کننده آن محصول را مصرف کند، در بالاترين حد خود باقي بماند و بتواند در روده مستقر شود.

سلامت: آقاي دکتر!‌ ممکن است که در صورت تمام شدن تاريخ مصرف ماست‌هاي پروبيوتيک، باکتري‌هاي پروبيوتيک موجود در آنها به باکتري‌هاي مضر تبديل شوند و خوردنشان برايمان ضرر داشته باشد؟

اولين خصوصيت پروبيوتيک‌ها، ايمن بودن آنهاست و اينکه مسموميت‌زا نباشند. به دليل ايمني است که سازمان بهداشت جهاني اعلام کرده است که مصرف زياد محصولات پروبيوتيک به‌خصوص محصولات لبني، هيچ مشکلي براي افراد به دنبال نخواهد داشت. اما باکتري‌هاي پروبيوتيک فقط يک هفته تا 10 روز زنده مي‌مانند و اگر شما ماست پروبيوتيک را بعد از تاريخ مصرفش استفاده کنيد، ديگر از خواص آن بهره‌مند نخواهيد شد و فرقي با اينکه ماست معمولي بخوريد، ندارد. ولي از نظر سلامتي، ضرري به بدنتان نخواهد رسيد.

سلامت: بنابراين منع مصرفي براي محصولات پروبيوتيک وجود ندارد. درست است؟

راستش را بخواهيد، مصرف محصولات پروبيوتيک براي هيچ‌کس به جز افرادي با بيماري‌هاي خاص مانند hiv پيشرفته يا نوزادان زير شش ماه منع مصرف ندارد. افراد مبتلا به بيماري‌هاي خاص بايد حتما با نظر متخصصان تغذيه صاحب?نظر در اين امر، محصولات پروبيوتيک مصرف کنند.

سلامت: آيا مي‌توان به تمام محصولات پروبيوتيک موجود در بازار اطمينان کرد؟

شما بايد پيش از خريد ماست يا ساير محصولات پروبيوتيک، برچسب تغذيه‌اي آن را بخوانيد و مطمئن شويد که در هر ميلي‌ليتر يا گرم از آن محصول، حداقل يک ميليون باکتري پروبيوتيک وجود دارد. اگر غلظت باکتري‌هاي پروبيوتيک محصولي کمتر از اين ميزان باشد، مصرف آن را توصيه نمي‌کنيم ولي حداکثر و سقفي براي وجود باکتري‌هاي پروبيوتيک در محصولات غذايي وجود ندارد و شايد بتوان گفت که هر چه بيشتر، بهتر!

سلامت: آيا اين باکتري‌ها در اثر حرارت ديدن يا ترکيب با ساير خوراکي‌ها مانند انواع سبزي‌ها، از بين مي‌روند؟

هم بله و هم خير! يعني اگر شما ماست پروبيوتيک را به غذايتان اضافه کنيد و آن را حرارت دهيد، به طور حتم، ميکروارگانيسم‌هاي پروبيوتيک در اثر حرارت از بين مي‌روند و ديگر خواص ذکرشده را براي بدن نخواهند داشت اما افزودن سبزي‌هاي مختلف، خيار يا اسفناج به ماست‌هاي پروبيوتيک نمي‌تواند باعث از بين رفتن خاصيت آن بشود.

سلامت: بهترين روش نگهداري اين ماست‌ها کدام است؟

شما بايد حتما ماست‌هاي پروبيوتيک را تا آخرين لحظه مصرف، داخل يخچال نگهداي کنيد و از قرار دادن آنها در محيط آشپزخانه يا در معرض نور خورشيد و گرما بپرهيزيد.

سلامت: آيا سطح پروتئين يا کلسيم ماست‌‌هاي پروبيوتيک هم بيشتر از ماست‌هاي معمولي است؟

خير. ماست‌هاي پروبيوتيک و ماست‌هاي معمولي فقط از نظر وجود باکتري پروبيوتيک در ساختارشان با يکديگر متفاوت هستند و ويژ‌گي‌هاي شيميايي آنها فرقي با هم نمي‌کند اما بهتر است اين نکته را بدانيد که وجود باکتري?هاي پروبيوتيک مي‌تواند ارزش تغذيه‌اي محصول را بالا ببرد.

سلامت: چطور؟

از آنجا که باکتري‌هاي پروبيوتيک در روده مستقر مي‌شوند و محيط روده را اسيدي مي‌کنند، مي‌توانند جذب کلسيم را در بدن افزايش دهند.

سلامت: شما مصرف حداقل چه ميزان ماست پروبيوتيک را در روز توصيه مي‌کنيد؟

اگر بخواهيد از مزاياي فراوان ماست‌هاي پروبيوتيک بهره‌مند بشويد، بايد حداقل 200 تا 300 ميلي‌ليتر از اين نوع ماست را در روز بخوريد. در واقع، مصرف کمتر از اين ميزان نمي‌تواند خواصي که ذکر کرديم، برايتان در پي داشته باشد و اصلا اينطور نيست که شما هفته‌اي يکي، دوبار ماست پروبيوتيک بخوريد و انتظار بهره‌مند شدن از فوايد آن را هم داشته باشيد.

منبع:هفته نامه سلامت

امضا اگر صخره در مسیر رود نبود ،رود هیچ آوازی از خود سر نمی داد.

              *******زهرا ناصری خواه*******
03 تير 1392 11:24 ب.ظ
زهرا ناصری خواه آفلاین
دبیر حرفه وفن

مشخصات کاربر
شماره کاربر: 200
ارسال‌ها: 49
تاریخ عضویت: 29 تير 1389
ارسال: #2
جواب به: ماست پروبيوتيک بخوريم يا ماست ساده؟

اثرات سودمند پروبیوتیک ها بر سلامتی

1.     تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن

2.     ساخت برخی ویتامین ها (KوB)  و اسید های آمینه

3.     کاهش کلسترول خون

4.     بهبود عملکرد دستگاه گوارشی

5.     جلوگیری و کاهش عفونت های روده ای

6.     کاهش شیوع و تداوم اسهال

7   .  اثر مثبت به میکرو فلور روده و مجاری ادراری

8.     بهبود هضم لاکتوز در روده

بیشتر: .::سلامت نيوز::.
همكاران و دوستان عزيز شايد دوست داشته باشيد در مورد تاريخچه پروبيوتيك ها هم اطلاعاتي كسب كنيد اگه اينطوريه شما را به خواندن مطالب زير  كه از سايت  سلامت گرفته شده دعوت ميكنم:


اولین مشاهدات درباره این موضوع که بعضی باکتریها دارای خواص سلامت بخش هستند، توسط "الی مچنیکف"، دانشمند روس و برنده جایزه نوبل، بیان شد. او در اوایل قرن بیستم اعلام کرد که این امکان وجود دارد که فلور میکروبی روده اصلاح شود و میکروارگانیسم های مضر با میکروارگانیسم های سودمند جایگزین شوند.

"بیفیدوباکتریوم ها" اولین بار توسط "هنری تیسیر" از بدن نوزادان شیرخوار جداسازی شدند. او در انستیتو پاستور کار می کرد. باکتری جداسازی شده را "باسیلوس بیفیدوس کومونیس" نامگذاری کردند که بعد ها به جنس بیفیدوباکتریوم تغییر نام داد. تیسیر دریافت که بیفیدوباکتریوم ها در فلور روده نوزادان شیرخوار غالب هستند و همچنین او به خواص طبی بیفیدوباکتریوم ها در درمان اسهال پی برد. این اثر ناشی از جانشینی باکتری های پروتئولیتیک بیماریزا با بیفیدوباکتریوم ها بود.

در پی شیوع بیماری شیگلوزیس درسال 1917، "آلفرد نیسل"، پروفسور آلمانی، از مدفوع یک سرباز که تحت تاثیر بیماری قرار نگرفته بود، سوشی از "اشریشیا کلای" جداسازی کرد. در آن زمان که هنوز آنتی بیوتیک ها کشف نشده بودند، روش های درمان بیماری های عفونی از اهمیت بالایی برخوردار بود. نیسل از سوش "اشریشیا کلای نیسل 1917" در درمان سالمنوزیس و شیگلوزیس عفونی دستگاه گوارش استفاده کرد.

در سال 1920، "رتگر" اثبات کرد که "باسیلوس بلغاری" مچنیکف، که بعدها به "لاکتوباسیلوس دلبروکی زیرگونه بولگاریکوس" نامگذاری شد، قادر به زنده ماندن در روده انسان نیست و بنابراین اثر مثبت غذای تخمیری زیر سوال رفت. تئوری مچنیکف بحث برانگیز شد و مردم به تئوری افزایش طول عمر تردید کردند.

بعد از مرگ مچنیکف در سال 1916، مرکز فعالیتهای تحقیقاتی در این مورد به ایالات متحده منتقل شد و اثبات شد که باکتری های با منشا روده ای به احتمال زیاد اثر مطلوبی در روده می گذارند. در سال 1935 بعضی از سوش های "لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس" کشف شدند که در دستگاه گوارش انسان فعالیت زیادی داشتند. ادامه روند آزمایشات با استفاده از این میکروارگانیسم دنبال شد و نتایج دلگرم کننده ای مخصوصا در تسکین یبوست مزمن بدست آمد.

اصطلاح "پروبیوتیک ها" اولین بار در سال 1953 توسط "کلاث" بیان شد. بر خلاف آنتی بیوتیک ها، پروبیوتیک ها عواملی میکروبی تعریف می شوند که رشد میکروارگانیسم های دیگر را تحریک می کنند. در سال 1989 "ری فولر" تعریفی از پروبیوتیک ها بیان کرد که بطور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت: "مکمل غذایی میکروبی زنده ای که با بهبود توازن میکروبی در روده، اثرات مطلوبی را در میزبان خود ایجاد می نماید". تعریف فولر برلزوم قابلیت زیستی پروبیوتیک ها تاکید کرده و جنبه اثر سلامت بخش روی میزبان را بیان می کند.

در دهه های اخیر، گونه های باکتریایی اسید لاکتیک روده ای که دارای ویژگی های سلامت بخش اثبات شده هستند، بعنوان پروبیوتیک ها معرفی شده اند که از آن جمله می توان به "لاکتوباسیلوس رامنوسوس"، "لاکتوباسیلوس کازئی" و "لاکتوباسیلوس جانسونی ئی" اشاره کرد.

امضا اگر صخره در مسیر رود نبود ،رود هیچ آوازی از خود سر نمی داد.

              *******زهرا ناصری خواه*******
04 تير 1392 11:20 ب.ظ
محمد قناعت زاده آفلاین
دبیر حرفه و فن

مشخصات کاربر
شماره کاربر: 531
ارسال‌ها: 54
تاریخ عضویت: 15 اردیبهشت 1390
ارسال: #3
جواب به: ماست پروبيوتيک بخوريم يا ماست ساده؟

از ارسال مطالب ارزشمند شما سپاسگزارم.
12 تير 1392 04:17 ب.ظ
ارسال پاسخ 


رفتن به سایر بخشهای سایت :

اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی استان بوشهر - تلفن : 077133320384